Een overzicht van 2005 tot nu (de posters zijn gemaakt door Johannes Rustenburg):
Kaartjes: ticketkantoor.nl/shop/immersion
Kerstconcert 22 december 2023
Drie dagen voor Kerstmis, op de kortste dag van het jaar, geeft Concerto Cherise in de Geertekerk een kerstconcert. De ‘Quatre motets pour le temps de Noël’ van Poulenc vormen het hart van dit concert: het mysterie, de geboorte, de ster, de blijdschap. Wees welkom je door deze sfeervolle kerstmuziek te laten omringen.
Bestel je tickets hier:
https://www.ticketkantoor.nl/shop/Omagnummysterium
Of koop ze aan de deur van de Geertekerk (betalen met pin of contant):
20.3ou, Geertekerkhof 23, Utrecht
Na een aarzelende lente laven we ons nu aan het zomerse licht en genieten we van de warmte van de zon, sumer is icumen in! Dat licht is terug te vinden in het programma Summer light, dat Concerto Cherise op 10 juni 2023 ten gehore brengt.
We zingen Byrds ‘Haec dies’, Maurenzio’s madrigaal ‘Gently falls the evening shade’, Macmillans ‘O Radiant Dawn’, Whitacres ‘Lux aurumque’, Jacksons ‘I gaze upon you’, Taveners ‘Mother of God’, Schumanns ‘Ungewisses Licht’, Harris’ ‘Faire is the heaven’ en Woods eveneens dubbelkorige ‘Hail, gladdening light’.
Op het programma staat muziek van o.a. Pärt, Barber, Stanford, Bruckner, Taverner, Forrest, Holst, Brahms, Jackson, Macmillan en Lang.
Concerto Cherise bezingt de liefde met folksongs uit alle windrichtingen in het Lets, Schots, Argentijns, Georgisch, Cornisch, Noors, Hongaars, Iers, Filipino en Nederlands.
Kom luisteren op zaterdag 12 november 2022 om 20u in het sfeervolle kerkje van Blauwkapel: I love my love, onder leiding van onze nieuwe dirigent Sanda Audere!
Tickets zijn verkrijgbaar via ticketkantoor.nl/shop/ilovemylove
Buiten gebeurt het: de natuur ontwaakt, vogels laten zich horen, de wereld krijgt weer kleur. Ook vanbinnen is de levendige energie van de lente voelbaar, als contrast met de donkere wintermaanden die achter ons liggen.
Kamerkoor Concerto Cherise zingt Salut Printemps, o.l.v. dirigente Angeliki Ploka en met pianosolo & begeleiding van Felix Justin.
Luister naar de lente in ons concertprogramma: impressionistische lichtheid van Debussy, een ‘play of passion’ van Gibbons, levensechte vogelgeluiden in het stuk van Janequin, een zeepbel in de Three Short Elegies van Finzi, verstilde sereniteit bij Ticheli, een uitbundige dageraad van Poulenc en het door Grieg bezongen geheim van de lente.
Zaterdag 14 mei, 15u, theater Het Lichtruim, Planetenplein 2, Bilthoven.
Kaartjes via www.ticketkantoor.nl/shop/salutprintemps
Met de huidige coronamaatregelen is het helaas niet mogelijk gebleken om het concert Magnum Mysterium doorgang te laten vinden. Het is spijtig, we waren er bijna helemaal klaar voor…
In de prachtige Sint Willibrordkerk in het centrum van Utrecht, brengt kamerkoor Concerto Cherise een kerstconcert onder leiding van Angeliki Ploka.
Middelpunt van het programma vormt het Quatre motets pour le temps de Noël van Francis Poulenc uit 1952: vier 20ste eeuwse miniaturen over het grote mysterie van het kerstverhaal.
Hieromheen is een selectie van bijzondere kerstliederen te horen – van 16e eeuwse polyfonie tot het traditionele Catalaanse kerstlied El Cant dels Ocells en daarnaast een aantal 20ste eeuwse parels zoals Bogoróditse Djévo van Arvo Pärt en het wonderlijk ingetogen The Lamb van John Taverner.
Concerto Cherise zingt weer! Tijdens de Open Tuinendag geven we een zonnig midzomerconcert. Zoek een plekje naast de grote vijver of onder een eeuwenoude boom in de prachtige grachtentuin van de Volksuniversiteit en luister naar ons programma vol zwoele zomerse muziek.
De verwondering over de natuur is in ieder stuk goed voelbaar, O Radiant Dawn, Sommerpsalm, The Evening Primrose en Waldesnacht bezingen de stralende dageraad, ontluikende bloemen, de geuren en kleuren van zinderende hitte en de nachtelijke koelte van het bos. Romancero Gitano, doordrenkt van zuiderse duende en poëzie van Federico Garcia Lorca, wordt gloedvol begeleid door gitarist Yiannis Giagourtas, die met Suite Española ook als solist optreedt.
Een passe-partout van de Open Tuinendag (€ 12,50, inclusief plattegrond en de drie wandelroutes) is alleen nog maar verkrijgbaar bij de Nicolaikerk en bij restaurant Karel V. Kijk voor meer informatie: www.opentuinendagutrecht.nl/kaartverkoop/
Dit concert is afgelast vanwege de coronamaatregelen.
In 2010 voerde Concerto Cherise onder leiding van Manoj Kamps al eerder de welbekende Chichester Psalms uit. Nu – 10 jaar later, én in ons derde lustrumjaar – zal dit meesterwerk van Leonard Bernstein naast de Mis in G van Francis Poulenc weer centraal staan in ons decemberprogramma.
‘Leonard Bernstein had this goal all his life to bring people together regardless of their religions, origins, generations and aspirations in life. If there would be one piece to make/have someone listen and say here is what Bernstein can do as composer, I believe I would choose the Chichester Psalms.’
Yannick Nézet-Séguin (dirigent van het Philadelphia Orchestra)
Vooral in een jaar als 2020 waarin Covid-19 voor afstand zorgde, maar ook waarin de strijd tegen racisme weer vol onder aandacht is gekomen, lijkt het gepast om juist voor een stuk te kiezen van de hand van iemand die zich zo inzette voor gelijkheid en wederzijds respect. In de getoonzette Hebreeuwse psalmen zijn vrede en vertrouwen het centrale thema. Wij willen graag dit bijzondere jaar – na zo’n lange stille periode – uitluiden met veel klank in de uitzonderlijke akoestiek van de 27 meter hoge Sint Willibrordkerk.
Wij brengen de kleine versie van dit stuk voor harp, orgel, slagwerk, jongensstem en kamerkoor.
In samenwerking met UMA-Kamerorkest en Vocaal ensemble Frascanti.
In samenwerking met UMA kamerorkest en Vocaal ensemble Frascanti.
zaterdag 11 mei 2019: Music of Mourning – Troostrijke poyfonie uit de Renaissance Pieterskerk, Utrecht.
Deelname aan de de ‘Zangers voor zangers’-dag van de Pieterskerk met o.a. het Monteverdi Kamerkoor, Vocaal Ensemble Coqu, Kamerkoor Venus en het Utrechts Vocaal Ensemble.
Concerto Cherise duikt het nieuwe jaar in met het betoverend concert Méditation.
De Mis voor dubbelkoor van de Zwitserse Frank Martin is een van de mooiste koorwerken van de twintigste eeuw. Dit emotionele en zeer persoonlijke werk werd door Martin bijna veertig jaar in een la bewaard en pas in 1963 voor het eerst uitgevoerd: Ik vond het een zaak tussen mijzelf en God.
De achtstemmige a capella compositie is van een zeer hoog muzikaal niveau en vraagt van de zangers veel inlevingsvermogen en grote techniekbeheersing. Het resultaat is een wonderschone, gelaagde mis met zowel extatisch voortstuwende ritmes als lieflijk wiegende passages.
Arvo Pärts Te Deum is een miraculeus werk met een zeer bijzondere bezetting. Het is geschreven voor drie koren: mannenkoor, vrouwenkoor en gemengd koor. Daarnaast strijkorkest, prepareerde piano en tape.
Het Te Deum roept een meditatieve atmosfeer op die naadloos aansluit bij de dubbelkorige mis van Martin maar het grote contrast in harmonie en bezetting zorgt voor een heel andere, indringende luisterervaring.
Op vrijdag 29 juni voert Concerto Cherise Deiwos uit: verstilde a-capellamuziek uit de Baltische staten
Met Deiwos
brengt Concerto Cherise een programma rond verstilde religiositeit uit de Baltische staten.
Waarin ze het publiek in rijke a-capellamuziek uit het hoge noorden onderdompelt. Naast bekende componisten als Einojuhani Rautavaara en Arvo Pärt komt ook de zeer recent uitgegeven muziek van Ola Gjeilo, Eriks Ešenvalds aan bod, net als de serene kerstliederen van Valentin Silvestrov.
Kaarten zijn te koop op de kaartverkoopsite van de Pieterskerkconcerten
In Mitten wir im Leben sind
laat Concerto Cherise afwisselend motetten uit de oude en de romantische traditie horen. Bach en Mendelssohn verhalen van de vergankelijkheid van het leven, hulp en troost van God en het verlangen naar Jezus. De overweldigende polyfone muziek laat u de dagelijkse beslommeringen vergeten en neemt u mee de wonderbare wereld van een traditie die nog steeds voortleeft.
Concerto Cherise zingt drie motetten van Johann Sebastian Bach (1685-1750), die hij in opdracht schreef voor begrafenissen en andere gelegenheden. Het motet, dat in de Renaissance naast de mis het belangrijkste muzikale genre was, had in de tijd van Bach aan populariteit ingeboet en gold als ouderwets. Pas in de Romantiek herontdekten een aantal componisten, waaronder Mendelssohn, dit “ouderwetse” werk van Bach en lieten zij zich hierdoor inspireren, om zo hun eigentijdse motetten te schrijven.
Droom weg op de zomerse klanken van Concerto Cherise, het koor dat de Duitse Romantiek muzikaal tot leven brengt op 24 juni in de Amstelkerk in Amsterdam en op 25 juni in het UCK in Utrecht.
Op 24 juni en 25 juni 2017 zingt Concerto Cherise Phantasterei, een gloedvol programma vol verzonken steden, verloren liefdes, schemering en zingende nachtegalen. In het programma dat teruggrijpt op de Duitse Romantiek zijn de weergaloze Altrapsodie van Brahms en lichtvoetige Ständchen van Schubert onmisbaar. Cherise begeleidt hierbij samen met pianist Ernst Paul Fuchs de solist Liselot Anne Schiphorst met een mannen- en vrouwenkoor. Daarnaast brengt het koor prachtige op piano begeleide werken ten gehore: Drei Chöre van Max Reger, een weinig uitgevoerde maar indrukwekkende compositie voor piano en koor; het ingetogen Im stillen Friedhof van Hugo Wolf en Drei Gesänge (opus 42) van Johannes Brahms. A capella zing Cherise het Abendlied van Joseph Rheinberger, samen met het minder bekende Morgenlied en de Hymne en daarnaast Pange Lingua en Virga Jesse van Anton Bruckner: magistrale, diepreligieuze motetten met haast symfonische omvang die tot de absolute hoogtepunten uit de negentiende-eeuwse vocale muziek behoren.
Droom weg op de zomerse klanken van Concerto Cherise, het koor dat de Duitse Romantiek muzikaal tot leven brengt op 24 juni in de Amstelkerk in Amsterdam en op 25 juni in het UCK in Utrecht.
Op 24 juni en 25 juni 2017 zingt Concerto Cherise Phantasterei, een gloedvol programma vol verzonken steden, verloren liefdes, schemering en zingende nachtegalen. In het programma dat teruggrijpt op de Duitse Romantiek zijn de weergaloze Altrapsodie van Brahms en lichtvoetige Ständchen van Schubert onmisbaar. Cherise begeleidt hierbij samen met pianist Ernst Paul Fuchs de solist Liselot Anne Schiphorst met een mannen- en vrouwenkoor. Daarnaast brengt het koor prachtige op piano begeleide werken ten gehore: Drei Chöre van Max Reger, een weinig uitgevoerde maar indrukwekkende compositie voor piano en koor; het ingetogen Im stillen Friedhof van Hugo Wolf en Drei Gesänge (opus 42) van Johannes Brahms. A capella zing Cherise het Abendlied van Joseph Rheinberger, samen met het minder bekende Morgenlied en de Hymne en daarnaast Pange Lingua en Virga Jesse van Anton Bruckner: magistrale, diepreligieuze motetten met haast symfonische omvang die tot de absolute hoogtepunten uit de negentiende-eeuwse vocale muziek behoren.
Op vrijdag 10 februari zingen we in het voorprogramma van Sacred and profane enkele Engelse stukken.
Meer informatie: https://www.nederlandskamerkoor.nl/concertenreeks/britten-sacred-and-profane/
Op zaterdag 21 januari voert Concerto Cherise een concert uit.
Howells – Requiem
Vaughan Williams – Three Shakespeare songs
Recknell – Ozymandias
Barber – Agnus Dei (Adagio for Strings)
PERSBERICHT
Wereldprimeur tijdens jubileumconcert Concerto Cherise
Concerto Cherise bestaat 10 jaar! In januari 2016 voert zij met trots een aantal jubileumconcerten uit. Hoogtepunt is de wereldprimeur ‘Zo meen ik dat ook jij bent’ van Joost Kleppe, die het speciaal voor het koor componeerde. Kleppe over Concerto Cherise: ‘Ik was erg onder de indruk van dit koor. Zij kunnen meer dan menig ander koor in Nederland.’
Het Utrechtse kamerkoor Concerto Cherise zingt een afwisselend programma vol prikkelende en geheimzinnige muziek met als thema ‘Als een kind’. Het bevat moderne muziek van bijvoorbeeld Petrassi, Cage, Rautavaaraa en Van Leeuwen maar ook ouder werk van Poulenc.
Eerder dit jaar werd Concerto Cherise uitgeroepen tot winnaar van het Grieg Kamerkoor Festival 2015: ‘Concerto Cherise sang with a real sense of performance, which made the audience concentrate, especially in the quiet passages. The choir is of a high artistic standard.’
Beryl Foster (President of the International Grieg Society)
Over Concerto Cherise
Concerto Cherise is een kamerkoor van ambitieuze, ervaren zangers met passie voor muziek. Het is een opvallend jong koor vantwintigers en dertigers die al op vroege leeftijd hun eerste stappen in de zang hebben gezet. Onder leiding van de eveneens jonge dirigent Arnaud van Gelder zingen zij zeer gevarieerde muziek. Ouder werk zoals het ‘Requiem’ van Duruflé, motetten van Bruckner, de ‘Zigeunerlieder’ van Brahms, het ‘Te Deum’ van Charpentier en de ‘Funeral Sentences’ van Purcell behoren tot het repertoire. Daarnaast zingt Concerto Cherise graag moderner werk zoals de ‘Shakespeare Songs’ van Mäntyjärvi en stukken van Veljo Tormis, Petrassi en Evelin Seppar.
PERSBERICHT
Wereldprimeur tijdens jubileumconcert Concerto Cherise
Concerto Cherise bestaat 10 jaar! In januari 2016 voert zij met trots een aantal jubileumconcerten uit. Hoogtepunt is de wereldprimeur ‘Zo meen ik dat ook jij bent’ van Joost Kleppe, die het speciaal voor het koor componeerde. Kleppe over Concerto Cherise: ‘Ik was erg onder de indruk van dit koor. Zij kunnen meer dan menig ander koor in Nederland.’
Het Utrechtse kamerkoor Concerto Cherise zingt een afwisselend programma vol prikkelende en geheimzinnige muziek met als thema ‘Als een kind’. Het bevat moderne muziek van bijvoorbeeld Petrassi, Cage, Rautavaaraa en Van Leeuwen maar ook ouder werk van Poulenc.
Eerder dit jaar werd Concerto Cherise uitgeroepen tot winnaar van het Grieg Kamerkoor Festival 2015: ‘Concerto Cherise sang with a real sense of performance, which made the audience concentrate, especially in the quiet passages. The choir is of a high artistic standard.’
Beryl Foster (President of the International Grieg Society)
PERSBERICHT
Wereldprimeur tijdens jubileumconcert Concerto Cherise
Concerto Cherise bestaat 10 jaar! In januari 2016 voert zij met trots een aantal jubileumconcerten uit. Hoogtepunt is de wereldprimeur ‘Zo meen ik dat ook jij bent’ van Joost Kleppe, die het speciaal voor het koor componeerde. Kleppe over Concerto Cherise: ‘Ik was erg onder de indruk van dit koor. Zij kunnen meer dan menig ander koor in Nederland.’
Het Utrechtse kamerkoor Concerto Cherise zingt een afwisselend programma vol prikkelende en geheimzinnige muziek met als thema ‘Als een kind’. Het bevat moderne muziek van bijvoorbeeld Petrassi, Cage, Rautavaaraa en Van Leeuwen maar ook ouder werk van Poulenc.
Eerder dit jaar werd Concerto Cherise uitgeroepen tot winnaar van het Grieg Kamerkoor Festival 2015: ‘Concerto Cherise sang with a real sense of performance, which made the audience concentrate, especially in the quiet passages. The choir is of a high artistic standard.’
Beryl Foster (President of the International Grieg Society)
Over Concerto Cherise
Concerto Cherise is een kamerkoor van ambitieuze, ervaren zangers met passie voor muziek. Het is een opvallend jong koor vantwintigers en dertigers die al op vroege leeftijd hun eerste stappen in de zang hebben gezet. Onder leiding van de eveneens jonge dirigent Arnaud van Gelder zingen zij zeer gevarieerde muziek. Ouder werk zoals het ‘Requiem’ van Duruflé, motetten van Bruckner, de ‘Zigeunerlieder’ van Brahms, het ‘Te Deum’ van Charpentier en de ‘Funeral Sentences’ van Purcell behoren tot het repertoire. Daarnaast zingt Concerto Cherise graag moderner werk zoals de ‘Shakespeare Songs’ van Mäntyjärvi en stukken van Veljo Tormis, Petrassi en Evelin Seppar.
Concerto Cherise bestaat 10 jaar! In januari 2016 voert zij met trots een aantal jubileumconcerten uit. Voorafgaand hieraan is in Breukelen het try-out concert.
Net als vorig jaar gaan we er weer een mooie dag van maken op Slot Zeist bij de Dag der Kunsten op zondag 21 juni. We treden om 14:45u op in de Spiegelzaal met een programma van 30 minuten vol Baltische en Scandinavische muziek.
Op zaterdag 11 juni voert Concerto Cherise de Vespers van Rachmaninov uit in de Pieterskerk te Utrecht!
Concerto Cherise doet mee aan het Grieg Festival in Groningen. Ons programma is ingeroosterd om 14.30u en bestaat uit de volgende werken:
Tormis – Laulusild
Kuula – Auringon noustessa
Mantyjarvi – 4 Shakespeare songs
Sibelius – Rakastava
Sibelius – Sydemeni laulu
Grieg – To religiose Kor
Stenhammer – September, I Serraillets have
Bachs Matthäus Passion is voor veel muziekliefhebbers een hoogtepunt in de muziek. Het samenspel van de aria’s, koralen, koorstukken en de teksten uit het evangelie van Matthäus heeft al veel mensen beroerd. Concerto Cherise en Ensemble Esprit zetten een grootse uitvoering neer met een intiem karakter. Veertig zangers en dertig muzikanten verzorgen een bijzondere avond Bach. Het concert start om 19.30 uur in de Geertekerk, bekend om haar sfeer en prachtige akoestiek, in hartje Utrecht.
Concerto Cherise
Concerto Cherise is een kamerkoor van ambitieuze, ervaren zangers met passie voor muziek. Bovendien is het een gemiddeld jong koor. Veel twintigers en dertigers die al op vroege leeftijd hun eerste stappen in de zang zetten. Onder leiding van de eveneens jonge dirigent Arnaud van Gelder zingen zij zeer gevarieerde muziek. Ouder werk zoals het Requiem van Duruflé, motetten van Bruckner, de Zigeunerlieder van Brahms, het Te Deum van Charpentier en de Funeral Sentences van Purcell behoren tot het repertoire. Daarnaast brengt Concerto Cherise ook moderner werk zoals de Shakespeare Songs van Mäntyjärvi en stukken van Veljo Tormis en Evelin Seppar ten gehore. Ook Bach wordt door Concerto Cherise graag uitgevoerd: eerder werden de Johannes Passion en Jesu Meine Freude gezongen.
‘Ik was erg onder de indruk van dit koor, dat ik nog niet kende. Als zij koorwerken zó overtuigend kunnen uitvoeren, dan kunnen zij meer dan menig ander koor in Nederland. Het is ook leuk dat zij gemiddeld jong zijn, en dat er weer een nieuwe generatie goede koorzangers ontstaat.’
Joost Kleppe (componist) over Concerto Cherise
Ensemble Esprit
Esprit betekent geest of ziel. Met hart en ziel musiceren: daar staat Ensemble Esprit voor. Ensemble Esprit presenteerde zich voor het eerst in 1999 met vier concerten met symfonieën van Haydn en Beethoven en het eerste Brandenburgse Concert van Bach. Daarna verzorgde het orkest een aantal met recht succesvol genoemde koorbegeleidingen met de Matthäus Passion van Bach en de Krönungsmesse van Mozart. Het repertoire van Ensemble Esprit groeide sindsdien gestaag met werken van onder anderen Buxtehude, Brahms, Duruflé, Fauré, Händel, Haydn, Mendelssohn, Puccini, Purcell, Schubert en Vivaldi. Naast symfonische concerten en koorbegeleidingen begeleidt Ensemble Esprit ook opera en operette.
‘Bij de ouverture gaf Esprit meteen zijn visitekaartje af: een zorgvuldige intonatie werd gekoppeld aan een mooie, expressieve manier van spelen, groot in het kleine gebaar. Ook het klaaglijke intermezzo halverwege het werk, met z’n vele schrijnende dissonanten, werd heel intens in de klank gezet.’
Ab Weegenaar (dirigent) over Ensemble Esprit
J.S. Bach – Matthaus Passion
Wie ooit in Scandinavië is geweest tijdens de wintermaanden heeft mogelijk een bijzonder schouwspel meegemaakt: de verstillende kleurenpracht van het noorderlicht. Een indrukwekkende kleurenzee, die ontstaat door energie die vrijkomt uit deeltjes afkomstig van de zon. Continu veranderend en volledig in harmonie met de natuur worden alle zintuigen geprikkeld.
Najaar 2014 brengt kamerkoor Concerto Cherise muziek ten gehore van Baltische en Scandinavische componisten. De muziek maakt met haar heldere klanken en bijzondere symfonieën dat de luisteraar zich even waant in het verre noorden, kijkend naar het noorderlicht. Niet voor niets werd in vroeger tijden het noorderlicht ‘het licht dat men kan horen’ genoemd.
Concerto Cherise zingt onder leiding van dirigent Arnaud van Gelder a capella muziek van zowel oudere als hedendaagse componisten. Op het programma staan werken van ondermeer Sibelius, Grieg en Rautavaara. Ook zingt Concerto Cherise een werk van de jonge en veelbelovende Estse componiste Evelin Seppar.
Het programma is opgesteld rondom het stuk Harmony of the Spheres uit 2001 van de hedendaagse Nederlandse componist Joep Franssens op teksten van Spinoza, waar stukken bij zijn uitgezocht die qua muzikale thematiek aansluiten bij de universele, kosmische sfeer die Franssens wil laten horen.
Harmony of the Spheres heeft een meditatieve sfeer. Het gaat thematisch over ruimte en universum en is geschreven op teksten van de Ethica van Spinoza. We zingen de polyfone a capella delen II en IV die gaan over persoonlijke vrijheid en het individu. Franssens schrijft voor dat zijn werk in een grote kerk gezongen dient te worden om het stuk goed tot zijn recht te laten komen. Hij had hierbij de Pieterskerk voor ogen.
Rondom dit stuk worden een aantal andere werken uitgevoerd die er goed op aansluiten:
Een prachtig divers kerstprogramma met kerstwerken van de Nederlandse componisten Sweelinck en Toebosch, een paar motetten van Mendelssohn, A Ceremony of Carols met harp van Britten, een aantal negro spirituals en een paar gearrangeerde zeer bekende en gezellige kerstnummers.
Programma:
Een bijzondere uitvoering van een bekend werk: Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms.
Traditioneel wordt dit stuk in grote bezetting uitgevoerd. Het oorspronkelijke stuk is geschreven voor een groot orkest en 200 zangers – een aantal dat vaak niet haalbaar is. In 2010 is door Joachim Linckelmann een kamermuziekversie van dit werk geschreven. Het bijzondere van dit arrangement voor kleine bezetting is dat hiermee het stuk door een kamerkoor in de juiste balans kan worden uitgevoerd. Bovendien zorgt de kleine bezetting voor een transparante uitvoering waarin nuances hoorbaar zijn die anders in het orkestgeweld verloren dreigen te gaan.
“Music from the blissful skies” is een programma met gedichten van grote dichters zoals Verlaine en Vondel die op muziek zijn gezet door componisten als Elgar en Brahms en de Nederlanders Diepenbrock en Röntgen.
Vanuit de deelnemers werd een behoefte gevoeld om na een aantal religieuze projecten een wereldlijk programma uit te voeren waarin belangrijke levensthema’s door grote dichters poëtisch zijn verwoord.
Gekozen is voor de volgende werken:
Totentanz van Hugo Distler
Totentanz van Hugo Distler en Missa de profunctis van Orlande de Lassus
Programma:
Robert White – Ad te levavi
William Byrd – O magnum misterium, Ave verum
Thomas Tallis – Salvatro mundi, Sancte deus
Avo Pärt – Magnificat
Gabriel Jackson – O sacrum convivium
Eric Whitacre – Lux aurumque, Water Nights
Pierrre Villette – Three motets, deel I en II
Concerto Cherise o.l.v. Arnaud van Gelder
In samenwerking met:
Sebastiaan v.d. Bergh – Cello
Bas Vliegenthart – Contrabas
Wim Wijting – Orgel
Programma:
Bach – Jesu Meine Freude
Schutz – Selig sind
Reinberger – Abendlied
Brahms- Warum ist das Licht gegeben
Bruckner – Ave Maria & Christus factus est (motetten)
Programma:
Uit de Renaissance (zestiende eeuw):
Josquin des Prez – Ave Maria, virgo serena
Adriaan Willaert – O magnum mysterium
Clemens non Papa – Magi videntes stellam
Uit de twintigste eeuw:
Francis Poulenc – Quatre motets pour le temps de Noël (1952)
Morten Lauridsen – O magnum mysterium (1994)
Benjamin Britten – A Ceremony of Carols (1942)
Leonard Bernstein – Chichester Psalms (1965)
Concerto Cherise i.s.m. Nederlands Bachorkest Den Haag
Dirigent: MaNOj Kamps
Evangelist: Guido Groenland
Christus: Wouter Verhage
Sopraan: Kristina Bitenc
Alt: Bernadett Nagy
Tenor: Steven van Gils
Bas: David Greco
Concerto Cherise bracht een programma waarin alles wel een keer voorbijkwam. Liefde, lust, natuur of kunst; niets bleef onbezongen. Het koor voerde werken uit van Fauré, Hindemith, Debussy en Saint-Saens.
Concerto Cherise belicht in haar nieuwe project twee tijdloze uitersten: het verlies van een dierbare, en tegelijkertijd dankbaarheid voor de schepping. Eeuwige rust, tegenover een altijd waakzame God. Schuldbesef, maar ook vergeving.
Dat deze thema’s van alle tijden zijn, bewijst de veelheid aan componisten wiens muziek in dit programma wordt samengebracht. Muziek uit de vroege Barok van Purcell en Schütz, via grootheden als Bach, Mendelssohn en Reger, tot moderne klanken en een nieuw gevoel van tijdloosheid in de muziek van Kodály en Whitacre.
Programma: Purcell, Schütz, Reger, Bach, Whitacre, Mendelssohn, Kodály
o.l.v. MaNOj Kamps
m.m.v. Herman Mussche, orgel
Caroline Kang, cello
o.l.v. onze vaste dirigent MaNOj Kamps
m.m.v. Wouter van Belle, organist
Yvonne Kok, mezzosopraan
Robert Brouwer, bariton
Programma: Gorecki, Sweelinck, Bruckner, Bach en enkele Christmas Carols
Festival op Landgoed Oostbroek, Utrecht.
Programma: Zigeunerlieder van Brahms, Motetten van Bruckner
Programma: Zigeunerlieder van Brahms
Programma: Funeral Sentences van Purcell, Te Deum van Charpentier
Funeral Sentences van Purcell, Te Deum van Charpentier